O ceasca de cafea poate fi buna atat pentru sanatate, cat si pentru silueta, atata timp cat respecti dozele recomandate.

Cafeaua este, pe buna dreptate, una dintre cele mai populare bauturi. Toata lumea stie despre proprietatile si riscurile cofeinei si, din experienta directa, mai mult sau mai putin toata lumea a avut relatii stranse cu puterea magica a cafelei.

Dar beneficiile cafelei sunt numeroase si adesea nu sunt pe deplin cunoscute. Cealalta parte a monedei? Insomnie, tahicardie, anxietate si arsuri la stomac.

Dar, de obicei, aceste „efecte secundare” apar atunci cand dozele zilnice sunt gresite (in exces), daca suferiti de anumite patologii (de exemplu gastrita si ulcer), daca treceti prin anumite faze ale vietii ( sarcina, anxietate si depresie, dificultati de somn).

In majoritatea cazurilor descrise, medicul insusi este cel care sfatuieste impotriva aportului de cofeina.

Unul dintre cele mai cunoscute efecte ale clasicei cesti de espresso este a ofera energie. Atat de mult incat, de obicei, inaintea examenelor importante avem tendinta sa consumam mai multa cafea decat de obicei, asa cum se intampla atunci cand suntem intr-o faza de lucru suplimentar („pauza de cafea” este emblematica).

Dar de ce are cofeina puterea de a mentine mintea limpede si activa? Cafeaua stimuleaza pozitiv functiile cognitive deoarece este un alcaloid care blocheaza activitatea inhibitoare a altor molecule, stimuland astfel un raspuns reactiv la minte si comportament.

In ceea ce priveste memoria, cercetarile recente au aratat ca memoria pe termen lung (consolidarea memoriei) este stimulata in principal de cofeina.

Deliciul care descompune radicalii liberi

Cafeaua este o bautura bogata de antioxidanti, molecule care impiedica producerea de radicali liberi. In special, o ceasca de cafea este bogata in antioxidanti precum acizii clorogene (pana la 250 mg la 100 ml de bautura) si polifenoli.

Efectul benefic anti-imbatranire si protector impotriva bolilor degenerative in general, si a bolilor neurodegenerative in special, nu are nimic de-a face cu cofeina: de fapt, chiar si cafeaua decofeinizata are o actiune antioxidanta la nivel celular.

Intotdeauna puternicii antioxidanti prezenti in bautura sunt, de asemenea, creditati cu o actiune protectoare impotriva unor tipuri de cancer, inclusiv a neoplasmelor cavitatii orofaringiene.

Efectul lipolitic al cofeinei

Frumusetea cestii de cafea este ca nu numai ca este buna, dar este si un mijloc de a slabi mai usor. De fapt, cofeina are o actiune termogenica sau creeaza caldura si, prin urmare, provoaca o crestere a consumului de calorii.

In plus, acestui efect lipo-reductor, se adauga scaderea usoara a poftei de mancare (si a senzatiei de foame) care declanseaza consumul de cafea in doze destul de mari.

Deloc surprinzator, pudra de cafea este adesea folosita ca ingredient cosmetic pentru tratamentele anticelulitice, reducatoare si drenante.

Evident, pentru ca cafeaua sa fie o placere hipocalorica, este necesar sa nu abunda cu zahar sau, chiar mai bine, sa o bei amara (in „puritate”).

Daca simtiti cu adevarat nevoia sa indulciti fiecare ceasca de cafea, este indicat sa evitati indulcitorii sintetici si sa va concentrati in schimb pe zahar integral din trestie sau sirop de agave (alternativ, orz sau malt de orez).