Intr-o anume perioada din viata noastra, cu totii am avut insomnie la un moment dat sau altul, cauzele fiind de fiecare data diferite. Observand statisticile in domeniu, aproximativ 30% din populatie este afectata de insomnie, dar numai 10% prezinta cu adevarat insomnie cronica.

Insomnia este un simptom, nu un diagnostic sau o boala. Insomnia este incapacitatea de a adormi sau de a avea un somn bun si odihnitor . Putem spune ca avem o insomnie trecatoare daca simptomul se intinde pe durata a mai putin de o saptamana. Insomnia clasica presupune ca simptomul sa persiste intre una pana la trei saptamani, dar daca depaseste aceasta perioada este clasificata ca insomnie cronica. Insomnia afecteaza toate grupele de varsta, factorul declansator fiind stresul, care aduce cel mai frecvent insomnie pe termen scurt.

Cauzele insomniei pot fi multiple, dar in primul rand, de ordin psihologic: anxietatea, depresia, stresul mental sau emotional, obsesiile, schizofrenia sau mania . Depresia si anxietatea sunt de multe ori asociate cu insomnia iar in acest context, insomnia poate fi un semn de alarma

Sensibilitatea la zgomote, temperatura incomfortabila a camerei, munca in schimburi, situatiile stresante din viata precum: sustinerea unui examen, pierderea unei persoane dragi, somajul, divortul, prezenta unei boli acute, interventia chirurgicala, stresul post traumatic sau perioadele de sevraj sunt numai cateva dintre cauzele posibile aparitiei unei insomnii. Alte cauze ale insomniei mai pot fi de ordin medical, situational sau psihiatric. Dar insomnia se poate instala si prin durere, febra, tuse, probleme de respiratie si numai controlul acestor cauze care stau la baza simptomelor, poate duce la rezolvarea situatiei.

Grupurile cu risc ridicat pentru insomnie sunt: persoanele ce se confrunta cu schimbarea frecventa a turei sau ritmului de lucru, gravidele, femeile aflate la menopauza, consumatorii de droguri, cofeina excesiva sau nicotina inainte de culcare, alcoolicii sau persoanele a caror medicatie este schimbata frecvent.

Deasemenea, persoanele depresive sau anxioase prezinta un risc mai mare de a dezvolta insomnie. Intrarea intr-un proces psihoterapeutic este util pentru a invata in primul rand ce inseamna igiena unui ritual de pregatire pentru un somn bun.

Puteti preveni accentuarea insomniei apeland la ajutorul unui psihoterapeut specializat in cazuri de insomnie, pentru a invata sa va relaxati prin exercitii de respiratie si sugestie dar si cum anume sa va controlati palierul emotional-comportamental pentru dobandirea unui somn linistitor si sanatos.