Cu exceptia cazului in care ati trait sub o stanca, probabil ati observat o crestere a numarului de persoane care se identifica ca vegane sau vegetariene.

… Sau pe baza de plante, pescatarian, flexitarian.

Etichetele si identificarea domina societatea pe masura ce culturile noastre evolueaza si se extind. E confuz, stiu.

Dar ce inseamna exact acele etichete?

Ceea ce a inceput ca un concept singular de vegetarianism, inventat de filozoful grec Pitagora din Samos in jurul anului 500 i.Hr., a progresat la multe subseturi, inclusiv veganismul.

In aceasta postare, detaliez cele 12 tipuri diferite de vegani si vegetarieni pentru a ajuta la clarificarea lucrurilor.

Sper ca aceste informatii va vor ajuta sa va implicati in vegetarianism sau veganism sau cel putin sa va ajute atunci cand interactionati cu oameni care adopta aceste stiluri de viata.

Ma astept pe deplin ca in viitor sa apara mai multe subcategorii, asa ca voi pastra aceasta postare actualizata pentru a surprinde modificarile.

1. Vegani etici

Un vegan etic este cineva care nu numai ca se abtine sa manance toate produsele de origine animala, ci si evita utilizarea oricaror bunuri produse prin exploatarea animalelor. Aceasta include piele, lana, matase, pene si produse cosmetice care au fost testate pe animale.

Veganii etici evita, de asemenea, sa sprijine afacerile care contribuie la suferinta animalelor, cum ar fi calaria, tururile cu elefantii sau vanzarea de bilete la spectacolele cu delfini. In schimb, ei cauta companii care sunt dedicate bunastarii animalelor.

Cu trilioane de animale marine si terestre sacrificate in fiecare an pentru consumul uman, veganii etici isi propun sa traiasca intr-un mod care sa reduca semnificativ daunele aduse fiintelor simtitoare. Ca urmare, aceasta filozofie se extinde dincolo de dieta si in toate aspectele vietii.

In mod emotionant, cu atat de multe optiuni prietenoase cu veganii care ajung pe rafturile la nivel global, nu a fost niciodata mai usor sa devii vegan.

2. Vegani ecologici

Veganii ecologici, cunoscuti si sub denumirea de vegani ecologici sau vegani sustenabili, cauta sa minimizeze impactul negativ al stilului lor de viata asupra mediului. Pentru a face acest lucru, ei evita alimentele care necesita o multime de resurse pentru a fi produse, cum ar fi carnea si lactatele.

Potrivit unui studiu din 2020 de la IDTechEx, industria carnii este extrem de nesustenabila, deoarece animalele de animale ocupa teren in exces. Doar 17% din consumul de calorii provine de la animale, in ciuda utilizarii a 77% din teritoriul agricol. Matematica nu are sens.

Veganii de mediu incearca, de asemenea, sa manance alimente cultivate local si sa evite irosirea alimentelor. In plus, veganii ecologici pot alege sa traiasca un stil de viata cu impact redus, de exemplu, mergand cu bicicleta sau pe jos in loc sa conduca.

In timp ce veganismul este considerat in mod fundamental ca reduce suferinta animalelor, veganii de mediu cred ca poate ajuta si la protejarea planetei si sunt pentru asta.

3. Vegani dietetici

Un vegan alimentar se abtine de la a consuma toate produsele de origine animala, inclusiv carnea, lactatele si ouale. Cu toate acestea, nu evita neaparat sa foloseasca alte produse de origine animala, cum ar fi pielea sau lana.

Pentru veganii dietetici, principala motivatie pentru evitarea produselor de origine animala este cea legata de sanatate. Acesti vegani constienti de sanatate se considera, in general, pe baza de plante.

Termenul „pe baza de plante” se refera la o dieta care se concentreaza pe consumul de legume, fructe, cereale si alte alimente vegetale, minimizand sau eliminand in acelasi timp produsele de origine animala pentru beneficii pentru sanatate.

De exemplu, s-a demonstrat ca dietele pe baza de plante scad tensiunea arteriala, nivelul colesterolului si riscul de boli de inima. In plus, dietele pe baza de plante sunt de obicei mai bogate in vitamine, minerale si antioxidanti decat alte diete.

Chiar si la cele mai inalte niveluri ale sporturilor, sportivi precum pilotul de formula, Lewis Hamilton, superstarurile tenisului, Novak Djokovic si Venis Williams si starul NBA Chris Paul apeleaza la diete pe baza de plante pentru a atinge si a mentine performanta de elita.

Cu toate acestea, este esential sa retineti ca nu toate dietele pe baza de plante sunt sanatoase. De exemplu, o dieta care consta in principal din alimente procesate, cum ar fi painea alba si cartofii prajiti, nu ar fi considerata o dieta sanatoasa pe baza de plante. Poti fi cu usurinta vegan si poti trai din mancare nedorita.

In timp ce veganii etici evita in principiu toate produsele de origine animala, persoanele pe baza de plante pot fi mai dispusi sa faca compromisuri cu privire la anumite probleme, cum ar fi folosirea mierii sau purtarea pantofilor din piele. Accentul lor principal este pe sanatate si nutritie, mai degraba decat pe bunastarea animalelor sau pe mediu – desi acestea ajung, de obicei, sa devina motivatii.

4. Crud-vegani

Un raw vegan nu mananca produse de origine animala sau alimente gatite. Ei mananca doar fructe crude, legume, nuci si seminte.

Unii raw vegani urmeaza, de asemenea, o dieta cu fructe, ceea ce inseamna ca mananca doar fructe. Altii pot urma o dieta cruda pana la patru ani, ceea ce inseamna ca mananca alimente crude pana la ora 16 si apoi au o cina gatita.

Crud-veganii cred ca consumul de alimente crude este cel mai bun mod de a obtine toti nutrientii de care organismul tau are nevoie. De asemenea, ei cred ca gatirea alimentelor distruge valoarea nutritiva si face alimentele mai dificil de digerat.

Acesti oameni sunt vegani dietetici, dar am crezut ca merita propria lor categorie cu ceea ce multi ar considera o dieta stricta.

Desi o dieta raw vegana poate sa nu fie pentru toata lumea, poate avea unele beneficii pentru sanatate, cum ar fi o digestie imbunatatita si mai multe vitamine si minerale in dieta.

5. Vegani religiosi

Un vegan religios crede ca este gresit sa faci rau animalelor si, prin urmare, urmeaza un stil de viata vegan ca o chestiune de principiu spiritual.

Cel mai comun tip de veganism religios este jainismul, care isi are originea in India. Jainii cred ca toate fiintele vii au un suflet si ca trebuie sa respectam toata viata. Ca atare, jainii sunt vegetarieni stricti si, de asemenea, multi aleg sa traiasca un stil de viata vegan pentru a evita ranirea oricaror animale.

Bucataria Jain este mancare vegetariana care evita insectele si microorganismele. Acest lucru se face pentru a le proteja. Jainii evita, de asemenea, legumele radacinoase si subterane, cum ar fi cartofii, usturoiul, ceapa si alte plante similare, deoarece ar putea rani micile creaturi.

Destul de interesant, unii jaini consuma lactate si lapte de origine animala, oferindu-si laptele fara ahimsa/cruelty-free.

Alte tipuri de veganism religios includ veganismul budist si veganismul rastafarian.

Desi nu exista un raspuns corect atunci cand vine vorba de diete spirituale, acestea sunt cateva dintre cele mai comune exemple care se suprapun cu principiile veganismului.

6. Ostrovegani

Un ostrovegan este o persoana care evita toate produsele de origine animala, cu exceptia stridiilor si a altor bivalve.

Desi termenul nu este utilizat pe scara larga, a castigat popularitate in ultimii ani, pe masura ce mai multi oameni au devenit interesati de dietele pe baza de plante.

Motivul principal pentru excluderea stridiilor si a altor bivalve dintr-o dieta vegana este ca sunt animale; cu toate acestea, unii ostrovegani sustin ca aceste creaturi nu sunt sensibile si, prin urmare, nu merita aceeasi consideratie etica ca mamiferele sau pasarile.

Stridiile sunt hranitoare filtrante care mananca atragand apa in corpul lor si strecurand plantele si animalele microscopice.

Sunt considerate o delicatesa si sunt consumate in mod obisnuit crude, scoase direct din coaja. De asemenea, sunt cultivati si vanati pentru productia de perle.

7. Vegetarieni

Vegetarianismul este practica de a se abtine de la consumul de carne si poate include, de asemenea, abtinerea de la subprodusele de la sacrificarea animalelor. Vegetarienii omit pestele, carnea de pasare si carnea din dieta lor, dar permit lactatele si ouale.

Similar cu veganismul, exista diverse motive pentru care oamenii pot alege sa adopte o dieta vegetariana, inclusiv:

  • Preocupari etice pentru animale
  • Durabilitatea mediului
  • Sanatatea personala

Persoanele care urmeaza o dieta vegetariana consuma de obicei diverse fructe, legume, cereale si leguminoase. Mancarurile vegetariene de zi cu zi includ cartofi prajiti, mancaruri de paste, orez si fasole si supe.

8. Lacto-vegetarieni

Un lacto-vegetarian este o persoana care se abtine de la a manca carne rosie sau alba, peste, pasari si oua, dar care consuma produse lactate, cum ar fi branza, lapte si iaurt.

Cuvantul „Lacto” provine din cuvantul latin pentru lapte. Astfel, un lacto-vegetarian este cineva care consuma in primul rand o dieta pe baza de plante cu adaos de produse lactate.

Desi exista multe motive pentru care oamenii pot alege sa urmeze o dieta lacto-vegetariana, unul dintre cele mai comune motive este sanatatea.

9. Ovo-vegetarieni

Un ovo-vegetarian nu mananca carne rosie sau alba, peste, pasari sau produse lactate. Cu toate acestea, consuma produse din oua. Ovo-vegetarienii sunt uneori denumiti si eggetarieni.

Ovo-vegetarienii isi iau proteinele din plante, tofu, oua si nuci. Ei pot manca si miere.

Pentru unii oameni, a deveni ovo-vegetarian se bazeaza pe preocupari etice sau de mediu. Altii pot alege aceasta dieta din motive de sanatate sau pur si simplu pentru ca prefera gustul oualor in detrimentul carnii.

10. Pescatarii

Pescatarii sunt persoane care isi limiteaza consumul de carne doar la peste si fructe de mare. Desi din punct de vedere tehnic nu sunt vegetarieni, pescatarii nu consuma carne rosie, carne alba sau pasari.

Pe masura ce dezbaterea daca pestele ar trebui sa fie considerat carne sau nu continua, majoritatea pescatarienilor se considera vegetarieni, deoarece nu mananca animale de pe uscat.

Cand vine vorba de considerente etice, animalele marine primesc capatul scurt al batului. Pescuitul, atat prins in salbatic, cat si cultivat, creeaza durere si cruzime fata de viata constienta si are consecinte ecologice semnificative.

11. Pollotarii

O dieta poluanta restrictioneaza consumul de carne doar la pasarile si pasarile de curte. Pollotarienii nu consuma carne rosie sau peste si fructe de mare. Acest tip de dieta nu este considerat oficial vegetarian, deoarece permite consumul de produse de origine animala.

In timp ce poluatorii sunt de obicei motivati de preocupari legate de sanatate, ei nu sunt la fel de dedicati la bunastarea animalelor precum vegetarienii si veganii.

De exemplu, poluantii sunt mai putin probabil sa boicoteze companiile care se angajeaza in cruzimea fata de animale, sustin legislatia care protejeaza animalele sau participa la activismul animalelor.

12. Flexitar

Un flexitar urmeaza o dieta pe baza de plante, cu un articol de carne ocazional in meniu. Acesti oameni incearca sa limiteze consumul de carne si au o dieta aproape in intregime pe baza de plante.

De exemplu, un flexitarian ar putea comanda un burger vegetal la un restaurant si poate fi deschis sa manance pui ocazional. Dar, mai frecvent, ei vor manca carne doar de cateva ori pe saptamana.

Desi nu exista reguli stricte si rapide cu privire la ceea ce flexitarienii pot si nu pot manca, obiectivul general este de a minimiza consumul de carne din motive de sanatate si etice.

Diferitele tipuri de vegani si vegetarieni

Exista multe tipuri de vegani si vegetarieni, fiecare avand propriile motivatii pentru a alege acest tip de dieta.

Indiferent daca sunteti motivat de preocupari etice pentru animale, sustenabilitatea mediului, sanatatea personala sau cu totul altceva, exista o multime de mancaruri delicioase pe baza de plante din care sa alegeti.

Daca doriti sa reduceti consumul de carne, dar nu sunteti pregatit sa deveniti complet vegan sau vegetarian, luati in considerare sa incercati o dieta flexitariana. Nu exista niciun motiv sa nu incerci vegetarianismul sau veganismul cu atat de multe optiuni disponibile.