Mancarea nu trebuie sa fie doar gustoasa si aspectuoasa, ci mai ales sanatoasa. Ce materii prime folosim si cum gatim pentru a evita imbolnavirile?

Cand faci piata, evita sa achizitionezi produse exagerat de sarate, afumate si conservate, paine alba, zahar si uleiuri rafinate, otet alimentar si margarina. Si, nu in ultimul rand, incearca sa limitezi, gradual, consumul de carne, in special de porc si de vita, gatind cu carne doar extrem de rar. Prima regula ar fi sa mancam mai multe alimente bogate in celuloza. Celuloza inlatura din intestine substantele toxice si cancerigene rezultate din descompunerea alimentelor ce se gasesc in contact cu peretii intestinelor, contribuie la tranzitul rapid al alimentelor.

De asemenea, este bine sa mancam mai multe produse bogate in vitamina A, cum sunt morcovul, rosiile, spanacul, salata, patrunjelul verde, ceapa verde, mararul, adica legumele galben-portocalii si verde inchis. Alimentele bogate in vitamina C, cum sunt legumele si fructele, in special citricele, ardeiul gras, dar si macesele trebuie sa fie nelipsite din bucatarie. Dar, inainte de orice, sa limitam grasimile. Acestea favorizeaza, printre altele, aparitia aterosclerozei, cancerului mamar, al intestinului gros si al prostatei. Evita prajirea indelungata in grasimi animale, dar si in uleiuri.

Secrete… fierte si prajite

Pentru ca supele ori ciorbele de carne sa ramana frumoase, limpezi, imediat cum se ia un rand de spuma, se adauga in oala 1/2 pahar de apa rece. Apoi se spumuieste din nou. Operatia se repeta pana s-a luat toata spuma. Laptele purifica: asezat in vase descoperite, laptele are proprietatea de a indeparta mirosurile neplacute.

Cu ajutorul lui poate fi purificat aerul din frigider. Toarna lapte caldut intr-o ceasca si pune-l in frigider. Nu amesteca niciodata in mancare cu o lingura de metal pentru ca ii schimba gustul. Intoarce-te la obiceiurile sanatoase ale bunicilor noastre si foloseste exclusiv linguri de lemn. Merele si perele inghetate nu se arunca fiindca pot fi aduse in starea initiala. Se pun intr-un vas si se toarna peste ele apa rece, acoperindu-le.

Cand apa a prins o pojghita de gheata, fructele se scot, se sterg si se usuca; Castravetii acri care s-au inmuiat nu se arunca, fiindca pot fi readusi la starea initiala de conservare. Zeama se strecoara, se fierbe si in stare fierbinte se toarna peste castraveti. In timpul fierberii spuma se aduna si se arunca. * Dulceata de fructe rosii – struguri, capsuni, zmeura si fragi e mult mai gustoasa, daca dupa ce o fierbi mai pui in ea cateva fructe proaspete. * Uleiul de susan sau cel de palmier se folosesc cel mai des la preparatele care necesita prajire indelungata: pui cu susan, cas pane, bulete de toate felurile, chiftelute, snitele. Uleiurile de busuioc, usturoi sau naut se folosesc numai la salate, pentru savoare.

Idei in foi de ceapa

Pentru zacusca, ceapa este mult mai gustoasa si mai sanatoasa daca se adauga coapta. Se aleg cepe potrivite, se asaza in tava de la aragaz si se pun la cuptor la foc mediu, pana se inmoaie. Pregatita astfel, zacusca va avea un gust delicios. Pentru supe si ciorbe, ceapa se poate pune direct la fiert ca si celelalte zarzavaturi; nu exista nicio deosebire intre ceapa adaugata astfel si cea prajita, in schimb ea este mult mai sanatoasa daca nu se prajeste in grasime.

Pentru mancarurile scazute, ceapa se curata, se spala, se toaca dupa dorinta, se pune apoi intr-un ceaun si se presara cu sare. Se pune la foc mic amestecandu-se din cand in cand cu lingura de lemn. Se lasa sa se rumeneasca, dar sa nu se prinda (in cazul acesta, devine amara). Daca este cazul, se adauga treptat cateva picaturi de apa. Cand a devenit usor aurie, poate fi pusa in mancarea dorita sau in compozitia pentru chiftelute.