Stresul la locul de munca a devenit unul dintre cele mai importante fenomene in mediul de lucru si organizatii in ultimele decenii, mai ales dupa criza economica care a afectat in special tarile dezvoltate.

Reducerile personalului, asteptarile scazute de dezvoltare in cadrul companiilor, schimbarile socio-economice si dificultatile de conciliere a vietii personale cu munca, printre alte motive, au contribuit la starea de bine a lucratorilor.

Aceasta a insemnat ca multe investigatii in domeniul psihologiei organizationale s-au concentrat pe aceasta linie de lucru si, datorita acestui fapt, s-au facut multe progrese in intelegerea de ce se produce acest fenomen si ce se poate face pentru prevenirea si reducerea acestuia.

Stresul de lucru: un fenomen multifactorial

Stresul este un fenomen multifactorial care isi are originea nu numai in factorii muncii (sarcini excesive, monotonie etc.), dar exista multe cauze care pot provoca aparitia acestuia.

Factorii organizationali influenteaza, de asemenea, debutul si dezvoltarea stresului. Cateva exemple sunt: ​​stilurile de conducere ale superiorilor, comunicarea organizationala, posibilitatile de promovare in cadrul companiei, politicile de resurse umane ale companiilor sau relatia cu colegii.

Acest ultim punct este deosebit de important, deoarece sprijinul social nu poate deveni doar un factor de stres, dar poate actiona ca un tampon. Cu alte cuvinte, cand s-a produs stresul, colaborarea cu colegii poate reduce impactul stresului asupra unei persoane.

Stresul la locul de munca ca fenomen colectiv

Studiile au furnizat, de asemenea, dovezi ca factorii sociali (criza economica, asteptarile culturale etc.) si elementele extra-organizationale (de exemplu, relatia proasta cu partenerul sau problemele economice la domiciliu) functioneaza ca factori de stres si, pentru Astfel, ei pot contribui la manifestarea stresului la locul de munca.

Recent, unii autori precum Jose Mª Peiro afirma ca stresul apare la diferite niveluri si ca o analiza colectiva a acestui fenomen este esentiala , altfel devine imposibil de prevenit si controlat. Oamenii, atunci cand lucreaza in grup, impartasesc experiente emotionale, si atat aceste experiente emotionale, cat si experiente de stres pot fi contagioase. Expresia impartasita a acestor emotii se numeste „ton afectiv” sau „climat emotional”.

Rolul individului in tratarea stresului

Acum, fara a neglija aceasta viziune la nivel trans si colectiv asupra stresului, rolul individului in a face fata stresului este important si, pana la urma, el este cel care sufera consecintele negative si experimenteaza simptomele si consecintele. a acestui fenomen.

Nepotrivirea dintre cerintele existente si controlul pe care persoana trebuie sa-l faca fata acestor cerinte este decisiva, astfel incat stresul sa nu apara. De asemenea, individul poate adopta o serie de obiceiuri pentru a preveni stresul si pentru a combate disconfortul atunci cand este prezent.

Simptome

Stresul la locul de munca ne poate modifica in mod semnificativ viata si ne poate afecta gandirea si comportamentul, provocand reactii fiziologice, fizice, cognitive, emotionale si comportamentale. Acestea sunt unele dintre cele mai frecvente semne :

Frecventa cardiaca rapida si tahicardii
Ameteli, greata si varsaturi
Durere de cap
Tensiunea musculara si contracturile
Iritabilitate
Insomnie
Probleme de concentrare
Anxietate si depresie
stare rea de spirit
Dificultate in luarea deciziilor
Consumul crescut de substante psihoactive (tutun, alcool etc.)
Cateva sfaturi pentru reducerea stresului

Daca credeti ca treceti prin aceasta situatie, este important sa luati masuri pentru a evita cronicizarea si aparitia sindromului sau a sindromului de arsura (stres de munca cronic).

Mai jos puteti gasi cateva sfaturi care va vor ajuta sa reduceti simptomele caracteristice ale acestui fenomen si sa va imbunatatiti bunastarea mentala:

Cauta sprijinul prietenilor sau al familiei

Daca treceti printr-o situatie de munca stresanta, primul lucru pe care ar trebui sa il faceti este sa cautati un sprijin apropiat pentru a va impartasi experienta . Fie ca este un coleg de serviciu, prieten sau membru al familiei, vorbind cu altcineva te va ajuta sa te simti mai putin singur.

De asemenea, este important sa intelegeti ca stresul la locul de munca apare de multe ori din motive care nu va pot controla, deci daca stresorul se afla intr- o structura organizationala proasta sau in politici de reducere a personalului (in care sarcinile intre lucratori sunt slab distribuite ) Puteti face putin pentru a-l schimba singur. In aceste cazuri, este mai bine sa vorbesti cu superiorul tau, astfel incat compania sa poata lua ciorapi. Desigur, atat timp cat exista o relatie buna cu seful tau.

Evalueaza-ti interesele, abilitatile si pasiunile

Se poate intampla ca stresul la locul de munca sa fie rezultatul profilului dvs. profesional, in care abilitatile pe care le aveti nu se potrivesc cu locul de munca in care va aflati (din cauza unui proces de recrutare deficitar).

De exemplu, exista oameni care sunt pasionati de a lucra ca vanzator, pentru ca le place sa negocieze si sa vorbeasca cu oamenii in mod constant. Cu toate acestea, exista si alte persoane care sunt facute sa lucreze in fata unui computer, deoarece sunt motivate de munca administrativa si au o serie de abilitati si instruire care ii determina sa functioneze bine in acea munca. Atunci cand o persoana nu se bucura de munca ei sau de munca pe care o face este prea mare pentru ea, poate ajunge sa fie stresata.

Pentru a evita aceasta situatie, este necesar sa faceti o evaluare cinstita pentru a spune daca ar trebui sa cautati sau nu un loc de munca alternativ, unul mai putin solicitant pentru dvs. sau care se potriveste mai bine intereselor sau abilitatilor voastre. Aceasta decizie ar putea sa nu fie usoara, asa ca poate ar trebui sa faci o sesiune de Life Coaching (sau coaching de viata) pentru a te ajuta sa decizi calea care ti se potriveste cel mai bine.

Daca doriti sa stiti despre ce este vorba despre Life Coaching, puteti vizita acest articol: „ Life Coaching: secretul atingerii obiectivelor tale ”.

Deconectati-va de la munca

Munca este necesara vietii noastre si este esentiala pentru bunastare, dar unii oameni devin dependenti de munca si ei sunt cauza situatiei lor de stres. Daca sunteti unul dintre acei oameni care sunt mereu la telefon pentru probleme de munca sau cand va terminati ziua de munca va duceti la munca acasa, ar trebui sa luati in serios in considerare sa faceti o pauza. Odihna este sinonima cu bunastarea si, prin urmare, munca nu ar trebui sa-ti compromita sanatatea psihologica.

Exercitiu

Odihna este importanta, dar la fel are si obiceiuri sanatoase. Multi oameni fac exercitii fizice atunci cand parasesc munca, deoarece ii ajuta sa se deconecteze. Nu este nimic mai bun decat sa mergi la clasa de invartire sau sa joci un joc de tenis de paddle pentru a elibera tensiunea si a-ti curata mintea dupa o zi lunga la serviciu. Studiile stiintifice au aratat ca exercitiul fizic reduce nivelul de cortizol (care este hormonul legat de stres), creste productia de norepinefrina (norepinefrina), un neurotransmitator care poate modera raspunsul creierului la stres si produce endorfine sau serotonina, care ajuta la imbunatatirea starii de spirit .

Gestioneaza timpul

Managementul slab al timpului este una dintre cele mai frecvente cauze ale stresului. De exemplu, sa fii distras de computer sau sa nu fii planificat timpul sarcinii pe care trebuie sa-l indeplinesti te poate face sa sfarsesti sa iti asumi multe sarcini in acelasi timp sau sa nu completezi niciuna. Prin urmare, o organizare corecta a timpului este una dintre cele mai bune strategii de prevenire a stresului.

Din pacate, nu putem alege intre economisirea sau petrecerea timpului si, prin urmare, trebuie sa gasim o modalitate de a o utiliza mai eficient. Cu totii avem in comun ca ziua dureaza 24 de ore, dar modul in care ne gestionam timpul depinde exclusiv si exclusiv de fiecare persoana. Daca doriti sa invatati sa va organizati timpul pentru a preveni stresul la locul de munca, exista multe cursuri care va vor ajuta sa il gestionati mai eficient.

Dormi bine

Desi este adevarat ca stresul poate duce la probleme de somn, lipsa somnului poate interfera cu productivitatea , creativitatea, abilitatile de rezolvare a problemelor si capacitatea de concentrare. Cu cat o persoana este mai odihnita, cu atat este mai capabila sa faca fata responsabilitatilor de serviciu si cu atat este mai pregatita sa faca fata stresului la locul de munca.

Practica Mindfulness

Mindfulness (sau Mindfulness) poate fi considerat o filozofie de viata care ajuta sa faca fata experientelor intr-un mod mai adaptativ si mai sanatos. Datorita meditatiei si altor tehnici, persoana care practica Mindfulness reuseste sa dezvolte abilitatea de a fi constient, compatimitor si de a fi aici si acum, cu o mentalitate nejudecata.

Exista diferite programe care ajuta la dezvoltarea Mindfulness, cum ar fi MSBR (Programul de reducere a stresului bazat pe Mindfulness) care dureaza 8 saptamani si care, conform diferitelor investigatii, imbunatateste calitatea vietii persoanelor care il incearca.