Femeile sunt bombardate cu imagini ale unor modele asemanatoare unor papusi – in reviste, filme si la televizor – prezentate ca un ideal de frumusete. Aceste imagini pot reprezenta o forta puternica, in special pentru tinere, care pot ajunge sa considere ca a slabi in greutate si a „tine un regim” pot fi un mod de viata. In acest context, cuvantul „regim” nu se refera la curele de slabire recomandate medical si destinate pacientelor cu obezitate morbida (vezi chenarul, dreapta jos).

„Regimurile” dubioase sunt cele care promit trans­formari miraculoase in scurt timp. In urma cu o suta si mai mult de ani, femeile nu aveau timp sa fie atat de preocupate de greutatea corporala. Prepararea zilnica a alimentelor con­suma energie si existau putine posibilitati de a te supraalimenta. Viata lor zilnica necesita un con­sum constant de energie pentru munca aproape continua in casa si pentru ingrijirea familiei. Meta­bolismul lor a fost armonizat cu arderea caloriilor, putine dintre acestea fiind economisite. Astazi, femeile au un stil de viata mai sedentar si nesfarsite posibilitati de a economisi, mai curand decat de a utiliza energie. Dar si pentru femeile de atunci, si pentru cele de acum, doua aspecte importante ra­man adevarate: alimentele sunt bune pentru dum­neavoastra, dar daca mancati mai mult decat poate utiliza organismul, excesul se va stoca sub forma de grasimi. Pentru ca metabolismul dumneavoastra sa functioneze la o viteza optima, este necesara o combinatie a unor procese fizice si chimice.

RESPECTAREA UNUI REGIM TRANSFORMA ALIMENTELE IN DUSMANI

Regimurile care se bazeaza pe grapefruit, supa de varza, combinatii de alimente si chiar regimurile sarace in grasimi nu sunt o solutie pentru scaderea in greutate. Daca va ganditi sa urmati un regim deoa­rece considerati ca asa trebuie, acordati-va un timp pentru a medita la acest fapt: marea majoritate a celor ce urmeaza un regim revin in final la greutatea pe care o aveau inainte sau chiar se ingrasa. Majori­tatea persoanelor care incep sa respecte un regim vor continua sa faca acest lucru, cu intreruperi, tot restul vietii lor. Daca o anumita categorie de alimente sunt considerate a fi interzise, aceste persoane se vor simti vinovate daca vor incalca regulile, ceea ce le induce o proasta imagine de sine. Respectarea unui regim transforma alimentele intr-un dusman, nu intr-o sursa de hrana si de bine.

Asa numitele regimuri yo-yo – a pierde in greutate, a te ingrasa, a pierde din nou in greutate si asa mai departe – au efecte negative asupra sa­natatii. Daca reduceti brusc aportul alimentar, organismul dumneavoastra, fiind destinat supra­vietuirii, isi va incetini rata metabolica pentru a onserva energia mai eficient. Aceasta explica de ce persoanele care respecta o dieta isi doresc cu ar­doare gustari precum ciocolata, care le ofera o sursa rapida de energie, si de ce pierderea in greutate incetineste dramatic dupa primele 2 saptamani. Scaderea in greutate in primele saptamani ale dietelor radicale nu se bazeaza, asa cum cred multe femei, pe grasimile nedorite. La inceput, se pierd acei carbohidrati stocati in muschi si ficat sub forma de glicogen. De aceea va simtiti obosita in cursul unei astfel de diete si aveti mai putina forta pentru a ridica greutati si a alerga – deoarece pier­deti torta musculara. Pierdeti si multa apa, ceea ce va tace sa va simtiti mai putin edematiata si mai zvelta, dar in realitate in organismul dumnea­voastra exista aceeasi cantitate de grasimi.

Obezitatea si scaderea in greutate

Femeile obeze prezinta o cantitate excesiva de tesut gras, care le poate afecta medical si psi­hic. Dieteticienii lucreaza impreuna cu me­dicii pentru a recomanda si a superviza un program de slabire care sa permita pierderea in greutate in timp, reeducand totodata obiceiurile alimentare. In acest sens, de baza este LEARN – un acronim pentru stil de viata, exercitii fizice, atitudini, relatii si nutri­tie – care urmareste acesti factori semnifica­tivi in viata femeii si ii ofera obiective rezona­bile si o modalitate de a intelege de ce fiecare din ei ii poate influenta greutatea corporala. Dietele sarace sau foarte sarace in calorii, sub supraveghere medicala sunt destinate sa produca o scadere rapida in greutate, in acelasi timp mentinand nevoile nutritionale. Energia provine din grasimile depozitate, fapt incurajat de exercitiile fizice prescrise, bazate pe starea de sanatate a femeii si pe gradul ei de supraponderabilitate. In unele cazuri pot fi prescrise si medicamente.

Motivele cresterii in greutate

Modul in care va percepeti pe dumneavoastra insiva si propria viata joaca un rol important in sta tusul ponderal. Destul de frecvent, oamenii care se con­sidera fericiti inceteaza sa se mai supraalimenteze, iar greutatea lor corporala se stabilizeaza. Altii spun ca se ingrasa atunci cand sunt nefericiti. Dar ambele abordari pot fi prea simpliste. Exista variati factori cunoscuti ca jucand un rol in obezitate. Con­semnarea intr-un jurnal zilnic a gandurilor, senti­mentelor si evenimentelor va poate ajuta sa inte­legeti factorii care sunt legati de dumneavoastra.

O dieta neechilibrata. O nutritie buna implica echilibru si varietate. Se poate sa nu realizati cat de frecvent optati pentru anumite tipuri de alimente, in special cele bogate in grasimi si zahar. In jurnalul dumneavoastra notati tot ceea ce mancati intr-o perioada de 2 saptamani, apoi priviti-va cu atentie notitele. in cate zile nu beti lapte sau nu mancati fructe ori legume? In cate zile consumati gustari dulci sau iesiti cu prietenii si beti alcool? In cate zile nu mancati cereale integrale sau paine?

Exercitiu fizic insuficient. Multe persoane recunosc cinstit ca nu mananca mai mult decat prietenii si familia, dar se ingrasa mai usor. Probabil organismul dumneavoastra nu consuma suficienta energie. La femeile peste 35 de ani, aproximativ 225 g de tesut muscular se pot pierde in fiecare an, fiind de obicei inlocuite de tesut adipos. Ceea ce se inmieste „masa corporala neadipoasa” determina rata metabolismului de repaus (RMR), care are functia de a transforma aproximativ 75% din caloriile zilnice pentru uzul organismului. RMR este cu atat mai mare cu cat osatura este mai mare si muschii sunt mai tonici. Cel mai eficient mod de a imbunatati acest lucru este exercitiul fizic regulat.

Plictiseala si depresia. Notati in jurnalul dum­neavoastra alimentar momentul cand mancati, ce consumati si cat de flamanda va simtiti. Consemnati si motivul pentru care mancati, de exemplu, deoarece vi se ofera de mancare, era timpul mesei, astfel amanati efectuarea unei activitati nedorite sau erati suparata. A manca pentru senzatia de con­fort poate fi satisfacator pe termen scurt, dar daca sunteti cu adevarat deprimata sau nefericita cu situatia dumneavoastra, actul de a manca va va agrava problema. Ar fi mai bine sa solicitati aju­torul medicului.

Lipsa respectului de sine. Daca aveti putina incredere in dumneavoastra insiva, din indiferent ce motiv, in mod subconstient puteti crede ca propriul corp nu este demn de respect, ca meritati sa va simtiti grasa si neatragatoare, deoarece ni-meni, nici macar dumneavoastra insiva nu consi­derati ca valorati ceva. Aceasta stare se auroper-petueaza apoi. Daca va permiteti sa va ingrasati, mai probabil nu va veti mai simti intr-o forma oprima si va veti dispretuiti mai mult pentru ca nu sunreti capabila sa controlati ceea ce mancati.

Obiceiuri alimentare proaste. Cum si cand mancati poate fi parte din problema dumneavoas­tra, in special daca nu aveti ore de masa stabilite. Atunci cand iesiti cu prietenii va simtiti obligata sa mancati si sa beti mai mult decat ar trebui? Atunci cand nu aveti timp sa luati masa consumati in graba un baton de ciocolata sau gustari rapide? Mancati atunci cand nu aveti altceva de facut sau va simtiti stresata? Terminati dumneavoastra man­carea care ramane pe farfuria copilului? Jurnalul dumneavoastra alimentar va va ajuta sa identificati aceste obiceiuri.

Factori genetici. Daca parintii dumneavoastra sunt supraponderali, este posibil sa fi mostenit aceasta tendinta (desi aceasta este cea mai rara cauza). Poate fi dificil de diferentiat daca ati mos­tenit obiceiuri alimentare proaste sau daca posedati o predispozitie reala pentru a depozita grasimi. In oricare situatie, nu trebuie sa acceptati suprapon-derabilitatea ca pe un mod de viata.

Femeile si alcoolul Poate fi dificil sa rezis­tati presiunilor sociale de a bea; a consuma prea mult alcool prea des poate duce la cresterea in greutate. Totusi, o cantitate moderata de alcool consumata impreuna cu alimente ca parte a unui plan de alimentatie judicios, poate fi benefica pentru sanatate.