Am auzit de efectele benefice ale antioxidantilor si cumparam diferite suplimente alimentare. Dar uitam de antiodidantii pe care ii asimilam cel mai usor.

Antioxidantii sunt compusii naturali care ajuta organismul sa lupte contra substantelor periculoase ce atenteaza la sanatatea sistemului nostru imunitar. Nu sunt, asa cum cred multi, niste medicamente miraculoase, care ne rezolva problemele de sanatate. Toti antioxidantii se gasesc in legume, fructe, lactate, plante medicinale si carne alba. De aceea ni se recomanda ca regimul nostru alimentar sa fie unul bazat in special pe aceste alimente.

De ce avem nevoie de antioxidanti?

Mediul poluat in care traim este o continua provocare pentru sanatatea noastra. Praful, fumul, substantele toxice din alimente sau din apa contin asa-numitii radicali liberi. Studiile de specialitate au demonstrat ca acestia sunt raspunzatori de multe dintre bolile care fac ravagii in zilele noastre. Pe seama lor este pusa aparitia cancerului, a diabetului, a bolilor pulmonare, de inima, a bolilor sistemului nervos sau a arteriosclerozei, ca si accelerarea procesului de imbatrnire. Odata ajunsi in organism, ei ataca incontinuu celulele. Organismul reactioneaza aparndu-se, dar la un moment dat nu mai face fata si atunci se instaleaza boala. Pentru a preveni acest lucru, avem nevoie de antioxidanti. Ei lupta extrem de eficient cu radicalii liberi, ajungnd pna la a-i anihila. Atunci cnd stim ca avem predispozitie pentru o anume boala sau daca aceasta s-a instalat deja, e bine sa ne modificam regimul alimentar, punand accent pe alimentele ce contin antioxidantii cei mai puternici pentru contracararea respectivei boli.

Principalii antioxidanti

Vitaminele A, B, D, E, betacarotenul, mineralele, coenzima Q 10 sunt printre cei mai cunoscuti antioxidanti. Fiecare indeplineste un rol pentru buna functionare a organismului si lupta impotriva anumitor radicali liberi din corpul nostru. Atunci cnd nivelul lor scade (din cauza unei alimentatii dezechilibrate), scade si capacitatea de aparare impotriva radicalilor liberi. Este bine de stiut ca antioxidantii din legume sau fructe sunt mult mai puternici si mai usor asimilabili de catre organismul uman dect suplimentele alimentare. De exemplu, consumul a 300 de grame de spanac creste capacitatea antioxidanta a corpului mai mult dect daca ne-am administra 125 de grame de vitamina C din farmacie sau plafar.

Alimente cu un continut ridicat de antioxidanti

Fructele de padure

Coacazele negre, afinele, murele si zmeura contin cantitati importante de fibre, vitamine si minerale. Putine alte legume sau fructe au un continut de antioxidanti asemanator acestora. Antioxidantii aflati in fructele de padure se remarca mai ales prin rolul lor de a preveni bolile de inima si cancerul. Ele contin un acid (acidul elagic) care combate eficient agentii cancerigeni.

Rosiile

Sunt printre cele mai consumate legume, in special primavara, vara si toamna. Antioxidantii continuti de ele sunt numerosi: licopen, glutation, antioxidanti din familia carotenoida. Acestia fac din tomate o sursa ideala de antioxidanti care sunt un remediu pentru mai multe forme de cancer (de prostata, colon, sn), cataracta si pentru buna functionare a sistemului nervos. Spre deosebire de alte legume sau fructe, rosiile nu-si pierd calitatile antioxidante daca sunt preparate. Dimpotriva, in combinatie cu uleiul, efectul lor este sporit, deoarece acesta favorizeaza absorbtia licopenului.

Ceapa

Antioxidantii pe care ii contine ceapa ajuta la prevenirea bolilor de inima, a cancerului si lupta eficient impotriva efectelor imbatrnirii. Sulful pe care il contine este principalul component responsabil de efectele ei vindecatoare. Cercetari stiintifice au dovedit ca un consum regulat de ceapa mentine nivelul colesterolului scazut, reduce presiunea sngelui si previne ingrosarea lui. Alte studii au demonstrat ca persoanele care mannca zilnic ceapa sunt cu mult mai putin expuse cancerului dect cele care o introduc in meniu ocazional. De asemenea, ea ajuta la tratarea astmului.

Usturoiul

Este unul dintre alimentele cunoscute din cele mai vechi timpuri pentru calitatile lui curative. El contine vitaminele B, C si o serie intreaga de substante minerale cu un puternic rol antioxidant. Este recomandat intr-o multitudine de afectiuni, att profilactic, ct si pentru tratament – boli infectioase, boli ale inimii, reglarea nivelului colesterolului, cancer, hipertensiune arteriala, arterioscleroza.

Spanacul

Povestea cu Popeye Marinarul nu este doar legenda. Spanacul are si el un continut important de antioxidanti. Cel mai puternic este luteina, care ajuta la prevenirea bolilor de ochi. Ea actioneaza eficient impotriva radicalilor liberi, responsabili de aparitia cataractei, si protejeaza retina de actiunea soarelui. Cercetari recente au aratat ca spanacul poate fi un remediu eficient si pentru bolile de inima.

Morcovul

Betacarotenul este cel mai important antioxidant continut de morcovi. Acesta este un antioxidant extrem de puternic, care actioneaza eficient impotriva radicalilor liberi, cauza mai multor afectiuni. Cancerul (mai ales cel de plamni, stomac, sn, esofagian), bolile de inima, artritele pot fi cu succes prevenite prin consumul zilnic de morcovi. Calitatile antioxidante nu se pierd daca morcovii se consuma preparati (in ciorbe, tocanite sau alte mncaruri).

Strugurii rosii

Nu degeaba se spune ca un pahar de vin rosu consumat zilnic tine la distanta bolile de inima. Aceasta calitate a vinului rosu se datoreaza unor antioxidanti aflati in strugurii rosii, numiti resveratrol si quercetin. Acesti antioxidanti foarte puternici ajuta la mentinerea circulatiei normale a sngelui in corp si la buna functionare a inimii, in general. Resveratrolul are si alte calitati. Protejeaza organismul de radicalii liberi care determina dezvoltarea cancerului, reduce riscul de aparitie a bolilor inflamatorii, a ulcerului gastric si a osteoporozei.

Broccoli

Ca toate vegetalele crucifere (varza, varza de Bruxelles, conopida), broccoli contine un antioxidant intalnit destul de rar, ce are rolul de a scadea nivelul estrogenului din corp. S-a demonstrat stiintific ca nivelul ridicat al estrogenului in corp este responsabil de aparitia cancerului de san, ovarian si cervical. Asadar, aceste legume sunt recomandate preventiv pentru aceste forme de cancer, dar si ca un aliment de baza in lupta impotriva acestor maladii. Broccoli mai contine si betacaroten, care il recomanda pentru consumul celor afectati de boli ale inimii.

Ceaiul

Una dintre cele mai eficiente cai de a preveni aparitia a numeroase boli degenerative este consumul regulat de ceai. Chiar daca ceaiul verde este mult mai cunoscut pentru calitatile sale antioxidante, ele nu sunt mai presus de ale ceaiului negru. Asadar, puteti consuma zilnic fie ceai verde, fie negru pentru a va proteja impotriva cancerului, a bolilor de inima sau a infarctului si a numeroase alte afectiuni.

Soia

Efectele benefice pe care soia le are asupra sanatatii omului sunt datorate antioxidantilor numiti isoflavones. Printre calitatile acestora se numara mentinerea unui nivel normal al estrogenului in corp, ceea ce recomanda soia pentru prevenirea cancerului de sn, de colon sau de prostata. De asemenea, acesti antioxidanti scad nivelul colesterolului rau si mentin, in acelasi timp, un nivel normal al colesterolului bun. Soia este un bun remediu si pentru prevenirea osteoporozei, ca si pentru combaterea simptomelor menopauzei.

Cerealele

Principalul antioxidant pe care il contin cerealele este vitamina E. Aceasta are un rol important in prevenirea cancerului (mai ales a celui de prostata). De asemenea, ea este responsabila de intarirea sistemului imunitar, de incetinirea evolutiei bolii Alzheimer, de tratarea artritei si a infertilitatii masculine. Ele sunt bogate si in acid fitic, ce are un rol deloc de neglijat impotriva aparitiei cancerului de sn, de colon si de ficat. Toate acestea sunt argumente suficiente pentru a incepe ziua cu un castron de cereale la micul dejun.

Pestele

Continutul ridicat de vitamine, minerale si acizi grasi face din peste un aliment deosebit de sanatos, recomandat a fi consumat in diferite afectiuni. Nicio masa fara peste, era candva o lozinca, care nu era doar o vorba-n vant. Studii de specialitate au dovedit efectele benefice pe care un consum regulat de peste le are asupra bunei functionari a creierului, ca si asupra incetinirii procesului de imbatrnire.

Continut de antioxidanti la 100 de grame

Legume

Conopida 11.770 Spanac 11.260 Varza de Bruxelles 1.980 Broccoli 1.890 Ceapa – 1.450 Cereale 1.400

Fructe

Prune uscate 5.570 Stafide 2.830 Afine 2.400 Mure 2.036 Capsuni 1.540 Prune – 949 Portocale – 750 Struguri rosii – 739 Kiwi – 602 Grapefruit – 483