Rodiile, semintele de dovleac, ceaiul verde si sfecla rosie isi disputa primul loc in topul super-alimentelor. Insa titlul de lider ar putea fi castigat de umila rosie.

Intr-o carte recenta, „The Red Bodyguard” (Gardianul rosu), farmacistul Ron Levin a compilat pentru prima data studiile realizate pe parcursul ultimelor decenii, confirmand calitatile de super-aliment ale banalului fruct.

Rosiile contin niveluri crescute de betacaroten, un antioxidant care sprijina sistemul imunitar si ajuta la mentinerea sanatatii pielii si a tesuturilor. Ele mai contin flavonoide si vitamina E, esentiale pentru sanatatea inimii, si sunt o buna sursa de potasiu. O rosie de marime medie contine 50% din doza zilnica recomandata de vitamina C. Rosiile nu contin acizi grasi saturati, sunt sarace in sare, amidon si zaharuri, sunt bogate in fibre si au un indice glicemic scazut.

Asta nu este tot. Rosiile sunt cea mai bogata sursa de licopen, un antioxidant care da fructelor culoarea rosu inchis. O singura molecula de licopen poate neutraliza 13 radicali liberi care, daca ar fi lasati sa se dezvolte, ar afecta celulele si declansa procesul de dezvoltare a cancerului. Puterea licopenului este dubla fata de cea a betacarotenului, un alt antioxidant puternic.

Cantitatea de licopen din rosii variaza in funtie de soi, cele mai bune in acest sens fiind cele foarte inchise la culoare, ce pot contine 50 de miligrame la kilogram. In medie, in Marea Britanie, oamenii consuma cam 1,1 miligrame pe zi, doza recomandata fiind de la 5 la 8 miligrame.

Gatirea rosiilor constituie o metoda buna de a creste doza zilnica de licopen, pentru ca astfel se obtine o doza concentrata din acest antioxidant. Analize ale dietei mediteraneene, datorita careia europenii sudici se bucura de o sanatate mai buna, sugereaza ca gatirea rosiilor cu ulei de masline le mareste acestora puterea.

Licopenul si betacarotenul sunt descompuse prin incalzire si sunt solubile doar in ulei nu si in apa. Gatirea rosiilor cu ulei de masline pregateste antioxidantii pentru a fi absorbiti mai bine de organism. Un studiu italian a demonstrat ca absorbtia licopenului este de trei ori mai mare la persoanele care consuma sos de rosii sau bulion decat la cele care mananca rosii crude.

Liopenul poate preveni instalarea bolilor. Trei mari studii independente au concluzionat ca acesta blocheaza productia de hormon de crestere asemanator insulinei IFG – 1, fabricat in ficat, care contribuie la dezvoltarea si raspandirea cancerului mamar si al prostatei. Alt studiu sugereaza ca licopenul imbunatateste comunicarea intre celule, reusind chiar sa inverseze procesul prin care o tumoare devine maligna. Un studiu de laborator a demonstrat ca antioxidantul are efecte similare statinelor, medicamente utilizate pentru reducerea nivelului de colesterol.

Maladii cardiace

Cand radicalii liberi ataca grasimile solubile din sange, acestea se solidifica si formeaza placi, care se aduna pe artere si blocheaza fluxul sangvin. In aceste conditii, muschiul cardiac nu mai primeste destul oxigen. Astfel se poate produce infarctul sau accidentul cerebral sau apar cheagurile si tromboza.

In 2001, o echipa de cercetatori de la Institutul de cercetari nutritionale Rowett, Aberdeen, a testat sucurile a 17 fructe diferite pentru a vedea care dintre ele au efecte de prevenire a formarii cheagurilor. Sucul de rosii s-a dovedit a fi foarte puternic. In plus, agentii din substanta gelatinoasa ce inconjoara semintele par a impiedica trombocitele sa se adune impreuna pentru a forma cheaguri.

Cancer la prostata

Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Harvard, in 1986, a analizat impactul a 46 de fructe si legume asupra dezvoltarii cancerului la prostata, pe parcursul a noua ani. Potrivit acestui studiu, numai patru alimente reusesc sa reduca semnificativ riscul de cancer – sosul de rosii, rosiile proaspete, sucul de rosii si piureul de rosii. Barbatii care au consumat saptamanal minim 10 portii de rosii au prezentat cu 30% mai putine probabilitati de a se imbolnavi, fata de cei care consumau mai putin sau deloc.

Teste recente au sugerat ca rosiile pot reduce, incetini sau preveni transformarea cancerului la prostata in stare latenta intr-o forma mai agresiva, letala.

Fertilitate masculina

Excesul de radicali liberi din sperma a fost asociat cu infertilitatea. Barbatii infertili care au primit zilnic cate o capsula cu licopen au raportat o normalizare a spermei si unii chiar au devenit parinti, rata de sarcini reusite fiind de 36%.

Vedere

Degenerarea maculara provocata de imbatranire (AMD) afecteaza partea centrala a retinei numita macula, care controleaza vederea fina. Cercetatorii au descoperit ca boala era mai putin frecventa si mai putin severa la persoanele care aveau o dieta biogata in antioxidanti. Rosiile mai contin luteina, care protejeaza retina de distrugerile radicalilor liberi.

Cantitatea potrivita

De trei sau patru ori pe saptamana se poate consuma una dintre variantele de mai jos, imbunatatita cu o jumatate pana la o lingura de ulei de masline: o ceasca de supa o cana de suc doua rosii medii gatite doua linguri de ketchup o jumatate de ceasca de sos de spaghetti doua linguri de bulion